Training adviesvaardigheden, om veel voorkomende knelpunten weg te nemen
Vele medewerkers komen regelmatig (al dan niet bewust) in één of meerdere adviesrollen terecht. Zelfbewustzijn, het herkennen van bepaalde situaties en gedrag, de eigen keuzes daarin, behoren tot de basisvaardigheden om de eigen boodschap in elke situatie effectief over te kunnen brengen. Ook zijn deze van groot belang om de effectiviteit van (team-)medewerkers en groepsprocessen te verhogen. Dezelfde vaardigheden die van belang zijn voor het succesvol voeren van een adviesgesprek, zijn ook dagelijks bruikbaar binnen grotere en kleinere teams, project overlegvormen, vergaderingen, et cetera.
Daarnaast wordt vaker en vaker in teams en projecten gewerkt aan het realiseren van oplossingen. Daarvoor zijn een aantal vaardigheden van nut die de effectiviteit enorm kunnen doen stijgen. Dienstverlening wordt meer en meer maatwerk. Goede en effectieve dienstverlening komt tot stand door medewerkers die daarover helder kunnen en durven communiceren.
Deze onconventionele training werkt intensief aan de basis voor elke succesvolle adviesrol. Er wordt veel geoefend en het geleerde kan direct in praktijk worden gebracht. Om te beklijven worden tussen de vijf verspreide cursusdagen opdrachten uitgewerkt in de dagelijkse praktijk. De volgende thema's komen aan de orde:
adviesrollen en basisvaardigheden
communicatie in groepen
omgaan met weerstand
teamprocessen, leren in teams en hoe ze effectiever te maken
basis adviesmodellen en -technieken
integrale uitwerking in een adviesopdracht en -gesprek met professionele klanten.
Medewerkers in leveranciers- en stafrollen moeten meer en meer hun klanten adviseren en overtuigen van de toegevoegde waarde van iets dat hun afnemers vaak maar moeilijk begrijpen. Deze training is geschikt voor alle vormen van dienstverlening, zowel intern als extern. Bij uitstek ook voor project medewerkers, stafmedewerkers, (ICT-) technici, professionaliserings trajecten binnen organisaties en ICT-afdelingen.
Resultaat van deze training
De deelnemers krijgen inzicht in en leren werken aan eigen referentie kaders en stijlen, kunnen weerstand herkennen en ermee omgaan, laten groepen en teams effectiever werken, kiezen gericht hun adviesrollen en geven een effectiever advies.
Verdieping
Ook organiseren wij in-company verdiepingsmodules voor het onderwerp adviesvaardigheden. Hierbij wordt met name aandacht geschonken aan “authentiek adviseren”. Vraag om informatie omtrent deze dieper inwerkende doch zeer effectieve training.